|
||||||||||
|
||||||||||
|
||||||||||
|
1. Co to jest wartość celna przesyłki ?
Wartość celna przesyłki obejmuje wartość zakupionego towaru, koszt przesyłki oraz koszt ewentualnego ubezpieczenia. Wartość celna jest podstawą naliczenia cła, które wynosi najczęściej kilka procent. Ale to nie jest nasze największe zmartwienie. Uzyskana kwota tj. wartość celna + cło stanowi podstawę do naliczenia VAT'u. To nie pomyłka... po naliczeniu cła, dolicza się podatek VAT - najczęściej 23%. W przypadku "luksusowych" towarów dodawana jest również akcyza - podstawę stanowi wartość przesyłki po ocleniu. To jeszcze nie wszystko. W przypadku kontaktu z Urzędem Celnym musimy pokryć pozostałe koszty np. przesyłki wymaganych dokumentów. Jak widać kontakt z urzędem należy do bardzo drogich przyjemności :-(((
W razie "wpadki " płacimy lub zrezygnujemy z zakupionego towaru. W drugim przypadku towar odsyłany jest do sklepu. Nie płacimy wtedy ani cła ani podatku VAT. Wartość zakupionego i zwróconego towaru możemy odzyskać. Tracimy jedynie opłacone koszty przesyłki do Polski. Według przepisów obowiązujących od 1 stycznia 2002 roku przesyłki o wartości celnej przekraczającej równowartość 22 EURO (ok. 90 PLN) podlegają ocleniu. Do końca grudnia 2001 granicę stanowiło 70 EURO. W przypadku prezentów od osób fizycznych - ocleniu podlegają przesyłki o wartości przekraczającej 45 EURO (wcześniej 100 EURO). Podstawa prawna: Podane limity wynikają m.in. z rozporządzenia Rady (EWG) Nr 918/83 z dnia 28 marca 1983 r. (Tytuł VI i VII), ustanawiającego wspólnotowy system zwolnień celnych (Dz. Urz. WE L 105 z 23.4.1983, z późniejszymi zmianami) oraz polskiej ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 roku (art. 51, 52 i 81) - Dz. U. Nr 54, poz. 535.
Na szczęście podane kwoty to granice umowne. Większość przesyłek o wartości 22-70 EURO jest puszczana bez cła..... 2. "Prezent" (ang. gift) od osoby fizycznej Według ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 roku (art. 52 i 81) z cła i podatku VAT zwolnione są towary umieszczone w przesyłce wysłanej przez osobę fizyczną poza Polską i przeznaczonej dla osoby fizycznej przebywającej w Polsce, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki: 1) ilość i rodzaj towarów nie wskazują na ich przeznaczenie handlowe, 2) odbiorca nie jest obowiązany do uiszczenia opłat na rzecz nadawcy w związkuz otrzymaniem przesyłki, 3) przesyłki mają charakter okazjonalny. Zwolnienia od cła i podatku stosuje się, jeżeli wartość przesyłki nie przekracza kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 45 euro. 3. Jak zmniejszyć prawdopodobieństwo oclenia przesyłki ?
4. Zagraniczny VAT lub inny podatek od sprzedaży, a klienci z Polski
[ USA ] W USA nie ma podatku VAT. W większości stanów występuje podatek od sprzedaży (Sales Tax), który wynosi od 6% do 9%. Przy wysyłce poza stan, w którym sklep ma siedzibę, podatek nie jest naliczany. Przykładowo mieszkaniec Nowego Jorku kupując w nowojorskim sklepie internetowym B&H zapłaci podatek od sprzedaży. Natomiast mieszkaniec Chicago kupując w tym samym sklepie podatku nie zapłaci. Podobnie mieszkańcy Polski. Ceny towarów podane w amerykańskich sklepach internetowych są cenami netto (nie zawierają podatku). [ Unia Europejska ] W poszczególnych krajach obowiązują różne stawki VAT (Value Added Tax). W Wielkiej Brytanii podatek wynosi 17,5%, w Niemczech 16%. Prawie we wszystkich sklepach VAT jest wliczony w cenę towarów. Od 1 maja 2004 roku, jako kraj członkowski Unii Europejskiej nie jesteśmy zwolnieni z podatku VAT od zakupionych towarów. Dotychczas VAT był odliczany przy wysyłce towarów poza UE. Ciekawy link: stawki podatku VAT na poszczególne towary w krajach Unii Europejskiej [ Australia ] W Australii obowiązuje podatek od sprzedaży o nazwie GST (Goods and Services Tax). Wynosi 10%. Ceny podane przez sklepy zawierają GST ("inc. GST"). Przy wysyłce towaru poza Australię obowiązują ceny netto (bez podatku). W większości sklepów podatek jest odliczany dopiero w trakcie finalizacji transakcji (np. Family Boxofflice). W przypadku EzyDVD po zarejestrowaniu się jako Polak i zalogowaniu do serwisu ceny nie zawierają GST. Ciekawe rozwiązanie zastosował DVDCrave. Poniżej ceny z podatkiem GST znajduje się przybliżona cena w polskich złotych (PLZ), która nie zawiera GST (zobacz rysunek po prawej). Aby uzyskać cenę netto (bez podatku) z ceny brutto (z wliczonym podatkiem) - cenę brutto należy podzielić przez 1,XX (gdzie XX to wartość podatku wyrażona w procentach). I tak dla podatku 9%, cenę brutto dzielimy przez 1,09. Dla podatku 15%, cenę brutto dzielimy przez 1,15. 5. Karty płaskie, wypukłe, debetowe, charge i kredytowe - podstawowe różnice.
Większość Polaków źle rozumie pojęcie "karta kredytowa". Używamy go mając na myśli zwykłe karty debetowe (najczęściej płaskie Electrony lub Maestro). Prawda jest taka, że oba rodzaje kart mają się do siebie jak ciągnik rolniczy i samochód sportowy :-). Mały błąd w nazewnictwie, ale razi. Dlatego używajmy określenia "karta płatnicza".
Poniżej znajduję się krótka charakterystyka poszczególnych rodzajów kart.
6. Co zrobić, gdy sklep nie akceptuje mojej karty ?
Problem dotyczy przede wszystkim kart wirtualnych oraz karty VISA Electron Inteligo. Jeżeli otrzymaliśmy informację o braku akceptacji, skontaktujmy się z bankiem, ewentualnie ze sklepem. Dowiedzmy się jaka była przyczyna odmowy autoryzacji i która strona zawiniła (bank, sklep).
Jeżeli nasze zabiegi nie pomogą, musimy skorzystać z innej karty - najlepiej wypukłej. Rozwiązaniem problemu może być również inna karta wirtualna lub Visa Electron Inteligo. Sklepy, w których nie można płacić eKartą często akceptują Visę Electron Inteligo, i vice versa. W serwisie e-PŁATNOŚCI znajduje się lista sklepów, które akceptują poszczególne karty. 7. Po wprowadzeniu danych z karty, zostałem poproszony o wprowadzenie kodu CVC2 / CVV2. Co to za kod i gdzie go znaleźć ?
Kod CVV2 / CVC2 to trzy ostatnie cyfry umieszczone na rewersie karty płatniczej: na pasku, na którym znajduje się nasz podpis (zdjęcie po prawej).
Weryfikacja kodu zwiększa bezpieczeństwo transakcji dokonywanych w internecie i ogranicza możliwość posługiwania się cudzymi kartami w sieci. Kod obliczany jest na podstawie algorytmu określonego przez organizacje międzynarodowe Visa International (CVV2) i Europay International / MasterCard (CVC2). Mimo, że kod CVC2 / CVV2 znajduje się na większości kart płatniczych, tylko część sklepów internetowych wymaga jego użycia podczas weryfikacji. 8. Polskie litery i zagraniczne sklepy internetowe ?
Jeżeli w naszym imieniu, nazwisku lub adresie pojawiają się ogonki nie powinniśmy się przejmować.
W przypadku zagranicznych witryn - dane z naszej karty płatniczej wprowadzamy bez polskich liter (zamiast "ą" wpisujemy "a", zamiast "ó": "o"). Podobnie postępujemy z adresem. Jeżeli wystąpią problemy z autoryzacją transakcji - skontaktujmy się z bankiem. Natomiast w krajowych sklepach należy używać polskie litery. 9. Dodatkowa weryfikacja klienta - serwis poprosił o przefaxowanie ksera karty płatniczej / wyciągu z rachunku / itd.
Niektóre serwisy i sklepy internetowe przeprowadzają weryfikację klienta. Chodzi o sprawdzenie, czy nowy klient jest rzeczywiście osobą, za którą się podaje oraz czy posługuje się własną kartą. Podesłanie żądanych dokumentów jest warunkiem koniecznym do uzyskania statusu użytkownika serwisu. Dodatkowa weryfikacja jest przeprowadzana podczas rejestracji lub w trakcie użytkowania serwisu. Trochę komplikuje to życie i może narazić nas na dodatkowe koszty. Niektóre sklepy proszą o przefaxowanie ksera karty płatniczej, kopię wyciągu transakcji kartą ("credit card statement") lub kopie rachunków np. za prąd. Stosowne dokumenty można przefaxować, przesłać zwykłą pocztą lub mailem. Jeżeli posiadamy kartę wirtualną, a serwis poprosi o przesłanie jej ksera mogą pojawić się problemy. Pozostaje poinformować, że posiadamy kartę wirtualną i czekać na sugestie ze strony sklepu. Część sklepów, w szczególności amerykańskich, przy składaniu pierwszego zamównienia kontaktuje się z bankiem (wystawca karty) w celu zweryfikowania adresu posiadacza karty. Adres podany w banku musi się zgadzać z adresem podanym w serwisie. Taką weryfikacje przeprowadza m.in. DVDPlanet.com. Część sklepów weryfikuje adres przy każdym zamównieniu. To dla nas zła wiadomość. Polskie banki nie udostępniają danych swoich klientów, co w praktyce blokuje nam dostęp do takich sklepów internetowych. Bardzo ciekawą metodę weryfikacji proponuje PayPal. Po zarejestrowaniu karty płatniczej, serwis obciąża ją kwotą w wysokości 1,95 USD. Z transakcją związany jest pewien czterocyfrowy kod, który znajdzie się w opisie transakcji na wyciągu bankowym:
Po zalogowaniu się na konto w PayPal'u i podaniu właściwego kodu - karta zostaje potwierdzona. Ściągnięta kwota 1,95 USD znajduje się na naszym koncie w serwisie i
może zostać użyta do wirtualnych płatności. Szerzej o serwisie PayPal.
Podobny sposób weryfikacji stosuje australijski Family Boxoffice. Nasze pierwsze zamównienie jest rozbijane na dwie kwoty. Aby zweryfikować kartę należy podać kwoty obu transakcji. Potrzebne informacje odnajdziemy na wyciągu z operacjami kartą (chodzi o kwotę transakcji w dolarach australijskich, a nie w złotych !). Podobnie jak w przypadku obciążenia przez PayPal może minąć kilka dni zanim transakcja zostanie zaksięgowana na naszym koncie lub rachunku karty. Szczegółowy opis weryfikacji na stronie Family Boxoffice 10. Ile wynoszą koszty przesyłki ? Ile trwa oczekiwanie na zakupiony towar ?
Koszty przesyłki do Polski różnią się w zależności od sklepu, kraju i rodzaju kupowanych rzeczy. Najdroższa jest przesyłka ze Stanów (opłaty w Amazon.com). Paradoksalnie, najniższe koszty przesyłki są z Australii, czyli kontynentu połóżonego najdalej - dokładnie po przeciwnej stronie globu. Przykładowo przesyłka jednej płyty DVD kosztuje zaledwie 11 PLN (opłaty w EzyDVD). Informacje o kosztach przesyłki znajdziemy najczęściej w dziale "Help", "FAQ" lub "Shipping". Pamiętajmy, że szukamy informacji o przesyłkach zagranicznych ("International Shipping" lub "International Orders"). Koszty wysyłki składają się często z dwóch elementów (m.in. w Amazon.com) - jednorazowego kosztu za wysyłkę (stawka "Per Shipment") oraz kosztu dodatkowego za każdy kupiony przedmiot (stawka "Per Item").
11. Transakcja bez mojej wiedzy. Co robić, gdy ktoś użył mojej karty ?
Takie sytuacje nie zdarzają się często, ale... lepiej dmuchać na zimne. Stosując podstawowe zasady bezpieczeństwa i wykorzystując metodę wirtualnego portfela skutecznie eliminujemy ryzyko. Niestety nie mamy wpływu na użycie danych karty przez nieuczciwego pracownika tradycyjnego sklepu.
Powinniśmy dokładnie analizować miesięczne wyciągi nadsyłane przez bank. Dobrym rozwiązaniem jest wykupienie bankowego serwisu SMS (po każdej transakcji kartą otrzymamy stosowną informację). Jeżeli stwierdzimy, że dana transakcja została przeprowadzona bez naszej wiedzy, należy natychmiast zastrzec kartę ! Najlepiej skontaktować się telefonicznie z bankiem, który ją wydał. Odpowiednie numery telefonów znajdują się na stronach banków. Szerzej o zastrzeganiu kart w FAQ'u grupy dyskusyjnej pl.biznes.banki 12. W którym banku są najtańsze przelewy zgraniczne ?
Odpowiedź znajdziesz na tej stronie. Zestawienie uwzględnia koszty przelewów w 12 bankach.
13. Nie daj się oszukać na eBay
Oszustwom na aukcjach internetowych poświęciłem odrębny dział "Bezpieczeństwo". Zapraszam do lektury.
|