e-PŁATNOŚCI    
Strona główna Dodaj do Ulubionych Napisz do autora
 
   
Polecane serwisy Forum Archiwum  
 
 
Sklepy internetowe Aukcje internetowe FAQ, czyli odpowiedzi na bardzo ważne pytania eBay Bezpieczeństwo Wirtualne płatności Karty wirtualne
 
   
Aukcje internetowe  
 

CO TO SĄ AUKCJE INTERNETOWE ?
SPIS TREŚCI:
Co to są aukcje internetowe ?
Serwisy aukcyjne
Rejestracja
Licytujemy
Sposoby płatności:
    PayPal.com
    Przelewy zagraniczne SWIFT
    Western Union
    MoneyGram
    Czek bankierski
    Pieniądze w kopercie ?!?
Przesyłka towaru
Aukcje można traktować jako alternatywę lub uzupełnienie oferty sklepów internetowych. Zasady licytacji nie odbiegają od obowiązujących na tradycyjnych aukcjach. Sprzedawca wystawia na licytację towar lub usługę. Osoba, która zaoferuje najwyższą cenę wygrywa i dokonuje zakupu.
Na aukcjach internetowych można kupić praktycznie wszystko. Rzeczy nowe, używane, kolekcjonerskie rarytasy, antyki, gry, płyty CD, DVD, meble, nawet samochody i całe domy. Wszystko w przeróżnych wariantach i cenach.

Przedmioty kupowane na aukcjach to niekoniecznie łatwe i tanie zdobycze. Serwisy aukcyjne są w tej chwili bardzo popularne. Jeżeli komuś zależy na wygraniu aukcji, cena idzie ostro w górę. W takiej sytuacji najlepiej spasować. Podobne przedmioty pojawiają się dość regularnie. Bardzo często w tym samym czasie licytowane są na wielu aukcjach, przy czym rozrzut cen może być zaskakująco duży. Trzeba być cierpliwym i nie poddawać się emocjom....

Uczestnictwo w aukcjach ma coś z hazardu. Przebieg niektórych licytacji może być bardzo emocjonujący. W moim przypadku były wielokrotnie źródłem bardzo ciekawych przeżyć. I nie ma w tym żadnej przesady. Wystarczy spróbować swoich sił na eBay'u.


ZAGRANICZNE SERWISY AUKCYJNE
Największym polskim systemem aukcyjnym jest Allegro.pl. Serwis, został uruchomiony pod koniec 1999 roku. Po dziesięciu latach działalnoœci majš blisko 10 milionów użytkowników i mniej więcej 90% udział na polskim rynku aukcji c2c (customer to customer). Codziennie odbywają się licytacje ponad 10 milionów przedmiotów.
Na zachodzie rządzi amerykański eBay.com. Uruchomiony w 1995 roku dorobił się filii w ponad 30 krajach (m.in. Niemczech, Wielkiej Brytanii, Brazylii, Japonii, Tajwanie). Liczba zarejestrowanych użytkowników przekroczyła już 500 milionów. Na amerykańskiej wersji serwisu codziennie licytuje się grubo ponad 40 milionów przedmiotów.

W internecie można znaleźć dziesiątki systemów aukcyjnych. W tabelce znajduje się kilka wybranych:

Nazwa i adresOpis serwisu
eBay.com
Ebay (USA)
Największy i najbardziej popularny system aukcji internetowych. Jego początki sięgają 1995 roku. W tej chwili ma ponad 500 milionów zarejestrowanych użytkowników. Ludzie sprzedają tutaj wszystko... codziennie można licytować na aukcjach ponad 40 milionów przedmiotów.
eBay.de
Ebay (Niemcy)
Niemiecka wersja sytemu aukcyjnego eBay.
eBay.co.uk
Ebay (Wielka Brytania)
Brytyjska wersja sytemu aukcyjnego eBay.
Amazon.com
Amazon (USA)
Największy i najbardziej znany sklep internetowy został stworzony przez Jeff'a Bezos'a w 1995 roku. Zajmuje się głównie sprzedażą książek i multimediów. Ale to tylko część bogatej oferty sklepu. Aukcje Amazona są idealnym miejscem dla poszukiwaczy książek z drugiej ręki, wydawnictw kolekcjonerskich i książkowych białych kruków. Nie brakuje także innych aukcji.

eBay.com jest największym i najbardziej popularnym serwisem aukcyjnym. Jeżeli chcesz skorzystać z jego usług, musisz się zarejestrować... o tym poniżej.

Do góry          

SONDA
Z jakich serwisów aukcyjnych korzystasz ?

eBay (USA)
eBay (Niemcy)
eBay (Wielka Brytania)
inny eBay narodowy
Yahoo! (USA)
Yahoo! (Wielka Brytania)
Amazon (USA)
BidBay (USA)
QXL (dowolny, bez Allegro.pl)
Allegro.pl lub inny polski
inny
REJESTRACJA NA EBAY'u
Rejestrujemy się za pomocą przycisku "Register now" dostępnej na stronie głównej eBay'a. Wpisujemy nasze dane, adres, telefon, itd. Wybieramy opcję "See all countries" i z listy wybieramy "Poland". Uzupełnianie formularza kończymy wpisując adres email. Po zapoznaniu się i akceptacji regulaminu przechodzimy na następną stronę. Tutaj podajemy preferowaną nazwę użytkownika oraz hasło. Nazwą użytkownika może być adres email, ewentualnie inna dostępna jeszcze nazwa. Naciskamy "Continue". Jeżeli pominęliśmy pole formularza lub nazwa użytkownika jest już używana, zostaniemy poproszeni o korektę.
Przed nami ostatni etap rejestracji - potwierdzenie adresu mailowego. W ciągu kilku minut otrzymamy list z eBay'a. Znajdziemy w nim specjalny kod oraz link, na który powinniśmy kliknąć. Jeżeli wszystko poszło OK.... nasz adres został poprawnie zweryfikowany. Witamy w eBay'u !

Konto, które założyliśmy, działa we wszystkich serwisach narodowych eBay. Nie ma znaczenia, którą wersję językową wykorzystaliśmy do rejestracji.

Jeżeli chcemy sprzedawać na ebay'u, zostaniemy poproszeni o wpisanie danych naszej karty płatniczej. To samo tyczy się przypadków, kiedy rejestrując się podajemy konto pocztowe otwarte w amerykańskim serwisie oferującym darmowe emaile (hotmail.com, mail.com, itd.). Dotyczy to także niektórych polskich serwisów. Wiem o problemach użytkowników m.in. www.wp.pl. Rozwiązaniem jest założenie konta pocztowego w innym serwisie np. onet.pl lub o2.pl.

Do góry          
LICYTUJEMY
Licytowanie oraz kupowanie na eBay'u jest bezpłatne. Wszelkie opłaty ponosi sprzedawca.

Przeglądając oferty należy bardzo dokładnie czytać opisy przedmiotów, dostępne formy płatności i kraje, do których sprzedawca wysyła towar. Jeżeli okaże się, że sprzedawca nie wymienia naszej formy płatności lub nie wysyła towarów poza Stany Zjednoczone ("Will ship to United States only" lub "Will ship to United States and the following regions: Canada"), powinniśmy do niego napisać ("ask seller a question"). To nic nie kosztuje. Odpowiedź dostaniemy w ciągu 24 godzin. Jeżeli nas satysfakcjonuje, a zazwyczaj tak jest, licytujemy. Jeżeli nie, szukamy dalej. Nie ryzykujmy negatywnej opinii.

Do właściwego użytkowania eBay'a przyda się znajomość języka. Bez tego ani rusz. Jeżeli nie znasz języka, w którym odbywa się licytacja, lepiej nie bierz w niej udziału. Unikniesz ewentualnych problemów.
Jeżeli mimo wszystko chcesz licytować, skorzystaj z sieciowych słowników lub translatorów.

Aby dowiedzieć się jakie są warunki "obcojęzycznej" aukcji (zakładam, że znasz angielski) możesz zastosować mały trik. Po znalezieniu interesującego przedmiotu np. na niemieckim eBay'u zamień w adresie "ebay.de" na "ebay.co.uk". Dzięki temu otrzymasz angielskie informacje o warunkach sprzedaży (opis przedmiotu pozostanie niemiecki).

eBay.com Przed zalicytowaniem pamiętaj o kilku rzeczach:
- uważnie czytaj opisy przedmiotów, warunki sprzedaży i sposób przesyłki,
- jeżeli sprzedawca zastrzegł, że nie wysyła towarów poza USA, napisz do niego. Zapytaj czy możliwa jest wysyłka do Europy. Zdecydowana większość nie robi z tym problemów,
- jeżeli sprzedawca nie wymienił preferowanej przez nas formy płatności, spytaj o nią,
- sprawdź wiarygodność sprzedawcy, poczytaj opinie na jego temat ("feedback"). Nie daj się oszukać !.
- dowiedz się ile wyniosą koszty przesyłki do Polski, przeczytasz o tym niżej
- istotny jest dobór odpowiedniej strategii licytowania oraz poznanie zachowań naszych konkurentów. To przyjdzie z czasem..... po przegraniu kilku aukcji :-)

Pamiętaj, że część sprzedawców chce otrzymać zapłatę nie później niż po 7-10 dniach od zakończenia aukcji.

Po zakończeniu aukcji i zapłaceniu za wylicytowane rzeczy poproś sprzedawcę o pozytywną opinię. Kiedy otrzymasz przedmiot i wszystko będzie w porządku, odwdzięcz się pozytywną opinią.

Do góry          
SPOSOBY PŁATNOŚCI
SONDA
Jak najczęściej płacisz za towary wygrane na zagranicznych aukcjach internetowych ?
Proszę o zaznaczenie maksymalnie trzech form płatności !

PayPalBillPoint (eBay Payments)(1)BidPay(1)Western Union lub MoneyGram
przelew bankowy SWIFTczek bankierskipieniądze w kopercieinny sposób
(1) - serwis został zlikwidowany

Zobacz wyniki
W tej chwili nie ma większych problemów z płaceniem za towary zakupione na aukcjach. Najlepiej wykorzystać kartę płatniczą oraz wyspecjalizowany serwis do wirtualnych płatności. Jeżeli nie posiadasz karty, wystarczy otworzyć internetowe konto w Inteligo lub wykupić eKartę w mBanku. Za niewielkie pieniądze otrzymasz kartę, która idealnie nadaje się do takich transakcji.
Jeżeli nie chcesz płacić kartą, możesz wykorzystać inne sposoby - niestety znacznie droższe.


Serwisy do wirtualnych płatności:

1. PayPal.com
PayPal.com
Najbardziej znany i najpopularniejszy. Od połowy 2002 roku właścicielem serwisu jest eBay. PayPal ma ponad 100 milionów użytkowników w 190 krajach. Od czerwca 2005 roku serwis jest dostępny również dla Polaków. Od października 2006 roku możemy korzystać z pełnej funkcjonalności serwisu (chodzi przede wszystkim o przyjmowanie płatności).

Obsługa płatności w PayPal jest banalna. Wystarczy podać adres emailowy odbiorcy przekazu pieniężnego. Wpisujemy odpowiednią kwotę, sprawdzamy podane informacje, potwierdzamy..... pieniążki wędrują do odbiorcy. Wszystko trwa sekundy. Nie płacimy przy tym żadnych prowizji. Niewielkie koszty ponosi wyłącznie osoba otrzymująca pieniądze (do 3,4% przesłanej kwoty + 1,35 PLN).

Zgromadzone środki można przelać na konto bankowe, bądź wykorzystać do płacenia na aukcjach internetowych eBay'a lub w ponad 40.000 sklepów akceptujących ten rodzaj płatności.


2. Inne serwisy do wirtualnych płatności
PayPal to w tej chwili najpopularniejszy system do wirtualnych płatności. Jednak w internecie można znaleźć setki podobnych serwisów. Opisy kilku najciekawszych znajdziesz na tej stronie.

Może się zdarzyć, że nie będziemy mogli skorzystać z żadnego serwisu do wirtualnych płatności. W takim wypadku....

Do góry          
Inne formy płatności:

3. Przelew zagraniczny SWIFT (inaczej zwany: polecenie wypłaty za granicę, ang. wire transfer).
Istnieje możliwość przełania pieniędzy na zagraniczne konto sprzedawcy. Oczywiście druga strona musi się na to zgodzić i podać potrzebne informacje, w szczególnosci:
  • imię i nazwisko posiadacza konta (dodatkową informacją może być adres zamieszkania tej osoby),
  • nazwa banku odbiorcy (ewentualnie nazwa plus dokładny adres banku),
  • kod SWIFT (BIC) banku odbiorcy (przyspiesza transfer pieniędzy),
  • routing number (numer banku) oraz account number (numer konta) - sprzedawcy z USA,
    lub numer rachunku w standardzie IBAN - sprzedawcy z Europy
Aby zrealizować przelew zagraniczny musimy udać się do banku, wypełnić odpowiedni formularz i odstać swoje w kolejce. Kilka banków oferuje możliwość składania zleceń przez internet (Bank BPH, BZ WBK, Kredyt Bank, Millennium, MultiBank, Nordea, PKO PB). Zwróćmy uwagę na tytuł przelewu. Polskie prawo dewizowe jest tutaj bardzo restrykcyjne. Najlepiej podać "płatność za towary zakupione w sklepie internetowym". Możemy zostać poproszeni o napisanie stosownego oświadczenia.

W zależności od banku prowizja za przelew wyniesie przynajmniej 10-25 PLN. Jeżeli nie mamy w nim konta, koszty mogą być wyższe. Powinniśmy pokryć także ewentualne koszty banku zagranicznego (zaznaczamy to na formularzu przelewu). Jeżeli tego nie zrobimy zostaną pobrane z przesyłanej kwoty. Innymi słowy sprzedawca dostanie mniej pieniędzy. Na poczet ewentualnych kosztów banku zagranicznego (pośredniczącego) nasz bank może obciążyć nas dodatkową opłatą ryczałtową (od 20 PLN do nawet 500 PLN).

Pieniądze wysłane SWIFT'em idą od 2 do 5 dni roboczych. Nie ma problemu z przelewami nawet na tak "egzotyczne" rachunki jak "AB 123 123" (numer rachunku) należący do "ZENEK" (odbiorca), w którymś z banków w Szwajcarii (w zasadzie wystarczy sama nazwa banku).

Na koniec warto wspomnieć o jeszcze jednej rzeczy. Może minąć kilka dni zanim odbiorca zorientuje się, że pieniądze dotarły na jego konto. Z rachunkami z dostępem przez internet lub telefon nie ma problemu. W przypadku tradycyjnych kont potrzebna będzie wizyta w banku (ew. czekanie na comiesięczny wyciąg transakcji)... a to już zależy od dobrej woli i dostępnego czasu odbiorcy przelewu. W trakcie ustalania sposobu płatności warto o to zapytać.

Szerzej o przelewach zagranicznych oraz porównienia kosztów przelewów w 12 bankach.
Do góry          

4. Western Union - Money Transfer
Western Union
Western Union jest najbardziej znaną firmą zajmującą się międzynarodowymi przekazami pieniężnymi. Działa od ponad 150 lat. Pieniądze mogą być nadawane lub odbierane w ponad 180 krajach. Nie są do tego potrzebne rachunki bankowe ani czeki. Wystarczy odwiedzić jedną z ponad 100.000 agencji Western Union (kilkaset z nich znajduje się w Polsce).
Zasada działania jest bardzo prosta. Aby wysłać pieniądze wystarczy zgłosić się do dowolnej agencji Western Union. Należy wypełnić odpowiedni formularz, wpłacić kwotę przekazu oraz uiścić odpowiednią opłatę. Od pracownika agencji otrzymamy Numer Kontrolny Transakcji (MTCN). Należy przekazać go odbiorcy przekazu (emailem, telefonicznie, itp.). Pieniądze będą dostępne w dowolnej agencji Western Union w ciągu kilkunastu minut od momentu nadania przekazu.
Czas przejść do.... opłat. Przesłanie od 1 do 50 USD kosztuje 13 USD, przesłanie 50-100 USD kosztuje 15 USD, przesłanie 100-200 USD to wydatek 22 USD, itd.

Polskie agencje Western Union znajdują się m.in. w oddziałach m.in. Banku BPH oraz BZ WBK. Szczegółowe informacje na temat przekazów pieniężnych, dokładny cennik oraz spis agencji można uzyskać na oficjalnej stronie Western Union (polska wersja językowa) lub pod numerem telefonu 0 800 120 224, ewentualnie (22) 636 56 88.

UWAGA: Western Union Money Transfer jest ulubionym sposobem przyjmowanie płatności przez oszustów. Wysyłający pieniądze nie ma właściwie żadnej kontroli nad tym, kto i gdzie odbierze pieniądze. Dlatego NIE POLECAM TEJ FORMY PŁATNOŚCI !!! Więcej o problemie...

5. MoneyGram - International Money Transfer
MoneyGram Od 1 grudnia 2001 roku Western Union ma konkurenta - firmę MoneyGram. Jej agentem w Polsce jest bank Pekao S.A. Podobnie jak Western Union, Money Gram służy do szybkiego i bezpiecznego przesyłania pieniędzy bez skomplikowanych procedur i wymogu posiadania rachunku bankowego lub karty płatniczej. Pieniądze można przesyłać pomiędzy każdą z 60 tysięcy lokalizacji w ponad 150 krajach na całym świecie.
Aby wysłać pieniądze wystarczy zgłosić się do dowolnej agencji MoneyGram (w przypadku Polski jest to większość oddziałów banku Pekao S.A.) Po wypełnieniu odpowiedniego formularza, wpłaceniu kwoty przekazu oraz uiszczeniu opłaty za usługę otrzymujemy specjalny numer. Należy przekazać go odbiorcy przekazu. Pieniądze będą do odebrania w dowolnej agencji MoneyGram w ciągu mniej więcej 10 minut od momentu nadania przekazu. W ramach każdej transakcji istnieje możliwość przesłania adresatowi bezpłatnej wiadomości do 10 słów.

Przesłanie do 400 USD kosztuje 20 USD, co ogranicza opłacalność transakcji do poważniejszych zakupów. Szczegóły można znaleźć na oficjalnej stronie MoneyGram, stronie banku Pekao S.A. lub dzwoniąc na infolinię banku (telefon: 0 801 365 365).

UWAGA: Ostrzeżenie przedstawione przy opisie Western Union Money Transfer dotyczy również przekazów MoneyGram.
Do góry          

6. Czek bankierski
Jest to dokument wystawiany przez bank, który poleca innemu bankowi zapłacić określoną kwotę osobie wymienionej na czeku. Wydając czek bankierski bank obciąża nasz rachunek kwotą, na którą opiewa czek. Dolicza również prowizją. Istnieje możliwość wystawienia czeku nawet, gdy nie posiadamy rachunku w banku. W takim wypadku trzeba wpłacić odpowiednią kwotę do kasy banku.
Wystawiony czek należy wysłać do odbiorcy (najlepiej listem poleconym). Czek jest wystawiony na konkretną osobę i tylko ona może go zrealizować w swoim banku. To dużo bezpieczniejsze od wysyłania gotówki.
Jeszcze przed zalicytowaniem na aukcji, należy uzgodnić ze sprzedającym formę płatności. Warto ustalić ewentualny koszt realizacji czeku przez bank odbiorcy. Sprzedający może poprosić o pokrycie tych kosztów (czek musi opiewać na odpowiednio większą kwotę).

7. Pieniądze w kopercie ?!
Jeżeli lubisz duże ryzyko i dreszczyk emocji.... proszę bardzo. Generalnie nie polecam. Ryzyko, że pieniądze rozpłyną się "w powietrzu" jest dość duże.
Jeżeli mimo wszystko zdecydujesz się na takie rozwiązanie, pieniądze wyślij jako list polecony lub list wartościowy. To drugie rozwiązanie jest dużo bezpieczniejsze, ale i droższe. Niestety lista krajów, do którym można wysłać list wartościowy jest ograniczona.

Jeszcze przed zalicytowaniem na aukcji, uzgodnij formę płatności ze sprzedającym. Wysyłaj tylko banknoty. O wysyłce listem zwykłym zapomnij. Jeżeli zdecydujesz się na wysyłkę, to minimum listem poleconym. Pieniądze włóż do wnętrza grubego folderu, ulotki reklamowej lub schowaj w pudełku na płyty CD (np. między plastikiem na którym umieszczona jest płytka, a tylną okładką). Pamiętaj o umieszczeniu na kopercie adresu zwrotnego. Najlepiej firmy, w której pracujesz (ew. Twoi znajomi, czy rodzice). Takie listy mniej rzucają się w oczy.
Pamiętaj o poinformowaniu adresata o wysyłce pieniędzy i sposobie ich ukrycia (np. w ulotce reklamowej). Może się bowiem zdarzyć, że nieświadomy odbiorca wyrzuci list z ulotką do kosza. Opisaną wyżej formę płatności stosujcie w ostateczności lub dla małych kwot !

Do góry          

PRZESYŁKA TOWARU
Sprawa jest w zasadzie prosta. Prosimy sprzedawcę o przesłanie towaru pocztą lotniczą lub lądową (ew. morską). Przed zapłaceniem za aukcję należy zapytać o wysokość kosztów przesyłki do Polski. Koszty podane w opisie przedmiotu dotyczą najczęściej tylko przesyłki w kraju sprzedawcy. Amerykanów poinformujmy, że jesteśmy z Europy.
Sami również możemy oszacować koszty przesyłki. Służy do tego specjalny kalkulator na stronie amerykańskiej poczty (USPS: United States Postal Service). Wybieramy pomiędzy listem, a paczką. Na rozwijanej liście odnajdujemy Polskę. Po podaniu przybliżonej wagi (w funtach i uncjach) otrzymujemy koszt poszczególnych rodzajów przesyłki.

Amerykańskie jednostki wagi: 1 pound (funt, skrót: lb) = 0,45 kilograma; 1 ounce (uncja, skrót: oz) = 28,3 grama
Amerykańskie jednostki długości: 1 inch (cal, skrót: in) = 2,54 centymetra; 1 feet (stopa, skrót: ft) = 0,3 metra

Przykładowo: przedmioty małe i lekkie np. płyty CD najlepiej przesłać zwykłą pocztą lotniczą (Airmail Letter-post). Rzeczy cięższe, ważące od 2 do 4 funtów (0,9-1,8 kg), np. książki najlepiej przesłać w specjalnych kopertach (Small lub Large Flat-rate Envelope) jako Global Priority Mail.

Więcej informacji na stronie USPS.

Deklaracja celna wypełniona przez sprzedawcę (USA) Jeżeli zakupiony przedmiot waży więcej niż 16 uncji (0,45 kg) lub należy do przedmiotów podlegających ocleniu, sprzedający powinien wypełnić deklarację celną: Customs Declaration PS Form 2976 (zobacz skan po prawej, nowe deklaracje trochę się różnią). Żeby zaoszczędzić nam kłopotów z Urzędem Celnym powinien zaznaczyć, że przesyłany towar jest prezentem ("GIFT"). Dodatkowo powinien wyszczególnić przedmioty znajdujące się w przesyłce (nazwa i ilość) oraz podać ich wartość. Najbezpieczniej wpisać małą kwotę np. 10-20 USD.
Przesyłka może zostać ubezpieczona. Należy to uzgodnić ze sprzedającym jeszcze przed dokonaniem płatności za aukcję.
Cło od 45 euro Pamiętajmy, że kwota ubezpieczenia oraz koszty przesyłki wliczane są do wartości celnej towaru. Ta, według obowiązujących przepisów, nie powinna przekroczyć równowartości 22 EURO. W przypadku "prezentów" granicę stanowi 45 EURO. W przeciwnym wypadku towar znajdujący się w paczce może zostać oclony. Może, ale nie musi. Jeżeli będziemy mieli pecha przyjdzie nam zapłacić cło (różne stawki w zależności od towaru, najczęściej kilka procent), 23% podatku VAT oraz inne koszty. Granica "clenia" jest dość płynna i tak naprawdę nikt nie może niczego zagwarantować. W każdym razie im mniejsza wartość przesyłki tym lepiej ;-)

Jeżeli kupiliśmy przedmiot, który może ulec uszkodzeniu lub zniszczeniu, poprośmy sprzedawcę o odpowiednie opakowanie przesyłki. Wskazane jest zastosowanie dodatkowego kartonu, specjalnych gąbek, folii z bąbelkami powietrza lub styropianowopodobnych wypełniaczy. Warto poprosić sprzedawcę, żeby na paczce napisał dużymi literami "FRAGILE" (dla amerykańskich pocztowców) i narysował znaczek z kieliszkiem (dla polskich pocztowców) :-).


Zapoznaj się również z FAQ, który zawiera bardzo ważne informacje !
Do góry          

Autor e-Płatności nie ponosi odpowiedzialności za skutki działań podjętych w oparciu o informacje zamieszczone w serwisie.
Wszelkie symbole i znaki towarowe należą do ich prawnych właścicieli. Zostały zamieszczone w serwisie wyłącznie w celach informacyjnych.